Ratamestarin kommentteja / Comments by course setter 11.12.

Puolentoista kuukauden urakka Ensilumen Rastien uraston ja ratojen kanssa alkaa olla loppupuristusta vailla valmis ja eniten jännitystä aiheuttaa enää tulospalvelun toimivuus. Kaikki urat on pohjattu ensin lumikengillä pariin otteeseen, sitten moottorikelkalla pariin otteeseen ja kolme viimeisintä ajoa on tehty lana perässä. Lanana on viimeiset kerrat käytetty noin 1,4m säteellä olevaa traktorin renkaan puolikasta ja se erottuu melko hyvin mahdollisista muista urista mitä paikalliselinkeinon harjoittajat tai muut kelkkailijat saattavat aiheuttaa ihan vaikka kilpailun aikanakin.

Rastileimasimet on kiinnitetty pääosin puuhun, ja niiden yläpuolella on rastilippu. Leimasinta ei tarvitse lyödä tai edes koskea leiman rekisteröimiseksi vaan Tagin käyttäminen lähellä leimasinta riittää. Näin saadaan ruuvit ja narut kestämään koko kisan lävitse.

Kilpailun lopussa hiihdetään järvialueella, järvellä oikominen ei ole missään nimessä suositeltavaa sillä lumikuoren alla voi olla vetistä sohjoa tai pahimmillaan uuveavantoja! Käyttäkää siis järvellä pohjattuja uria. Oikominen muutenkin voi olla näillä lumilla haastavaa alamäkiä lukuunottamatta.

Viimeistä rastia lähestyttäessä on alueelle ilmestynyt karttojen tulostuksen jälkeen reilusti uusia kelkan jälkiä, mutta viimeinen rasti sekä näkyy kauas että kaikki urat pitkälti vievät sitä kohti.

Toivon erityistä varovaisuutta Pallaksentien alitukseen (rastikoodi 113 jälkeen), tunneli on matala! Nyt ura on tunnelissa lumella mutta hetkessä se voi muuttua jääksi! Samoin, kaikkea vastakkainhiihtoa ei urastolla voi ratasuunnitelussa välttää, etenkin ylä-/alamäissä varovaisuutta!

Tsemppiä kisaan!

-Oma


Job with Ensilumen Rastit tracks and courses is starting to be finished, and mainly the functionality of the results service is causing the most excitement. All tracks have been groomed first with snowshoes a couple of times, then with a snowmobile a couple of times and the three last times have been made pulling the tyre behind the snowmobile. Tractor tire with a radius of 1.4m was used, and it separates out quite well from other possible snowmobile trails that rendewer keepers or other sledders might cause, even during the competition.

The punching units are mostly tied to the wood, and there is a flag above them. You don’t have to hit or even touch the punching unit to register the punch, just show the Tag near the unit is enough. This way the screws and strings can last through the whole race.

At the end of the competition courses, you will ski in the lake area, it is absolutely not recommended to ski on the lake outside the tracks, because there can be watery slush under the snow cover or, at worst holes in the ice! So use the groomed tarcks on the lake. In any case, short-cutting can be difficult on these snow conditions, except for the downhills.

When approaching the last control, quite a few new snowmobile tracks have appeared in the area since the maps were printed, but the last control is both visible from afar and all the tracks mostly lead towards it.

I ask you to be especially careful when going under Pallaksentie (after control code 113), the tunnel is low! Now the track in the tunnel is with snow, but in a moment it can turn into ice! Also, not all head-to-head skiing can be avoided in the course planning, especially on the uphill/downhill slopes!

I wish you the best luck in the race!

-Oma